Artikel
3

Charlatan van de NOS (COLUMN)

De grootste klaploper van de Nederlandse televisie is Arno Vermeulen, die dankzij Johan Derksen tegenwoordig ook wel De...

De grootste klaploper van de Nederlandse televisie is Arno Vermeulen, die dankzij Johan Derksen tegenwoordig ook wel De Witte Chinees wordt genoemd. U kent Arno Vermeulen niet? Dan houdt u niet van voetbal. Maakt niet uit. Iedereen heeft zo zijn gebreken.

Chef Voetbal Arno Vermeulen is Chef Voetbal bij de NOS en in die hoedanigheid verschijnt hij regelmatig in het programma Studio Voetbal, dat door Jack van Gelder wordt gepresenteerd en elke zondagavond op Nederland 1 is te zien. Er zitten vaak deskundige mensen aan tafel, meestal oud-voetballers, trainers en soms een gerespecteerd journalist van een grote krant.

Maar heel soms, als het echt tegenzit, komt Arno Vermeulen orakelen.

Terwijl voetbalgrootheden als Co Adriaanse en Bert van Marwijk een wedstrijd analyseren, staart Arno naar het plafond, knippert een paar keer met zijn ogen en snuffelt in zijn hoofd tussen alle Wikipedia-kennis die hij voor de uitzending heeft opgedaan.

Hij is namelijk een onverbeterlijke betweter die mensen op hun woorden vangt.

Dus als Co Adriaanse iets over een speler zegt dat niet strookt met een uitspraak van drie maanden geleden dan springt Arno omhoog: ‘Wacht even, Co, hier moet ik even ingrijpen: in onze uitzending van 12 november heb je omstreeks 22.41 uur gezegd dat deze jongen prima op de linkerflank kan spelen – wat is er sindsdien veranderd?’ En dan moet iemand met de status van Co Adriaanse dus aan Arno fukkin’ Vermeulen verklaring afleggen.

Alwetend De Witte Chinees zorgt niet alleen op de zondagavond voor ergernis, maar geeft ook commentaar op voetbalwedstrijden, zowel in Nederland als de Europees competities.

Dan gaat hij ons vertellen waarom een coach de verkeerde opstelling heeft gemaakt en wat er aan het loopgedrag van een speler mankeert: ‘Als die jongen nu iets meer op zijn hakken ging staan, dan zou dat enorm veel schelen voor zijn uithoudingsvermogen.’

Arno is namelijk alwetend. In zijn wereld is niets aan twijfel onderhevig. Een keer kreeg hij kritiek van ex-international Demy de Zeeuw, die op zijn Twitter-pagina schreef dat een commentator een wedstrijd kan doodpraten. De reactie van dominee Vermeulen: ‘Hoi Demy, hoe is het ermee? Ik ben je een beetje uit het oog verloren. Voetbal je eigenlijk nog?’

Demy de Zeeuw voetbalt dus bij Anderlecht, de grootste club in België, mocht 27 keer in Oranje opdraven en heeft inmiddels miljoenen op de bank. U begrijpt: iemand die zo’n vraag aan een voetballer stelt, heeft weinig zelfreflectie en lijdt aan een sterk staaltje overmoed.

Daarover gesproken. Vorige week had De Witte Chinees een lijstje meegenomen naar de studio in Hilversum. Hij wist te melden dat tien voetballers zeker waren van hun plek in het Nederlands elftal. Hij had de namen doorgespeeld aan de beeldredactie en plotseling moesten Pierre van Hooijdonk, Jan Mulder en Co Adriaanse op een kronkel van Arno Vermeulen reageren. Je zag ze meewarig denken: ‘Die arme jongen wil er zo graag bij horen.’

Charlatan Want dat is het hele eierenvreten. In tegenstelling tot Johan Derksen voetbalde Arno Vermeulen nooit op niveau. Het is dan ook niet duidelijk waarop zijn kennis en visie zijn gebaseerd. Dat gebrek aan ervaring in het vak zou niet eens zo erg zijn als hij een sympathieke uitstraling had en af en toe zinnige dingen vertelde.

Maar dat is allemaal niet het geval. Hij raaskalt maar wat, net zolang tot een andere gast hem interrumpeert en iedereen in Nederland thuis op de bank opgelucht ademhaalt.

Het is daarom erg vreemd dat de leiding bij de NOS deze rasechte charlatan blijft uitnodigen… O nee, wacht, Arno Vermeulen is de leiding van het voetbaldepartement bij de staatsomroep. Hij nodigt zichzelf telkens weer uit, en altijd leidt dat tot een enorme vloedgolf van irritatie bij de kijker. Geen wonder dat Voetbal International beter scoort dan Studio Voetbal, en dat zonder de uitzendrechten van de eredivisie. Die mensen nemen zichzelf minder serieus.

Özcan Akyol schreef de schelmenroman Eus. Elke drie weken staat hij met een column in Nieuwe Revu. Volg hem ook op Twitter via @OzcanAkyol.

Gerelateerd nieuws