Artikel

De fishy business van Empires of the Deep

Na het succes van nummertje 22 (‘sambal bij?’) bij de afhaalchinees, de razend populaire Lenovo-laptops én het enorme su...

Na het succes van nummertje 22 (‘sambal bij?’) bij de afhaalchinees, de razend populaire Lenovo-laptops én het enorme succes van automerk Landwind is het nu de beurt aan de Chinese filmindustrie om het Westen te veroveren. Tenminste, als het aan ene Jon Jiang ligt. De Chinese vastgoedmagnaat turned filmproducent heeft een missie: Jiang wil bewijzen dat ook China een heuse blockbuster kan afleveren. Die missie mag wat kosten. De zelfbenoemde Chinese George Lucas telde 130 miljoen dollar neer voor zijn eigen special effect-extravaganza Empires of the Deep 3D, een film die zich het nog het best laat omschrijven als Avatar meets Finding Nemo. Jiang pende eigenhandig het scenario, paaide bondgirl Olga Kurylenko voor de hoofdrol en bouwde de meest buitenissige filmset sinds James Camerons Titanic. De regie liet Jiang – je kan nu eenmaal niet alles zelf doen – over aan Pitof, de Franse regisseur die met Catwoman (2004) de carrière van Halle Berry vakkundig om zeep hielp. De productie van Jiangs Hollywood-esque filmepos ontaardde vervolgens in een ramp. De opnames liepen maanden uit, Pitof nam de benen, een trits nieuwe regisseurs passeerde de revue en het budget werd met tientallen miljoenen overschreden. Het resultaat: een rampzalige verzameling koddige scènes, knullige effecten en de meest belachelijke hair-do sinds Prinses Leia's koffiekoeken-kapsel in Star Wars. De filmtrailer werd met hoongelach ontvangen. Jiang heeft er nog steeds alle vertrouwen in dat zijn Empires of the Deep de westerse bioscopen straks verovert. De release verschoof van 2010 naar 2011 naar 2012, maar 2013 moet dan toch echt het jaar worden van het fishy magnum opus. Of nou ja, in ieder geval dan 2014, want naar een filmdistributeur wordt nog naarstig gezocht.

Gerelateerd nieuws