Artikel
3

De onverwoestbare stellingen van Arie Boomsma

Arie Boomsma, ‘die glijer’ volgens Jan Roos, geeft leiding aan het nieuwe televisieprogramma Larie. Cabaretiers gaan in...

Arie Boomsma, ‘die glijer’ volgens Jan Roos, geeft leiding aan het nieuwe televisieprogramma Larie. Cabaretiers gaan in debat over (on)zinnige stellingen. Leon Verdonschot beschrijft een doorsnee vergadering van het team over buttlickers, zaadslaven en Nelleke van der Krogt.

Toch maar zaadslaaf dan?’ ‘Hmm. Ik weet niet. Is buttlicker dan niet beter?’ ‘Dat lijkt me te highbrow.’ ‘Ik twijfel over dat “zaad”. Sperma vind ik een grappiger woord.’ ‘Ja? Ik vind sperma en zaad hetzelfde.’ Het is maandagmiddag 9 maart. Op de bovenste etage van het kantoor van productiebedrijf Human Factor (ook producent van Koefnoen en Zondag met Lubach) zitten enkele mensen rond een grote tafel. Twee zijn van het productiebedrijf, de derde is Arie Boomsma, de andere aanwezigen zijn comedian. Op tafel liggen een banaan en pinda’s. Op het whiteboard aan de muur staan de onderwerpen en stellingen van het nieuwe programma waarvoor ze op dit moment de ruwe opzet voor de eerste aflevering bespreken: Larie. Gebaseerd op het succesvolle en messcherpe Britse programma Argumental, dat vier seizoenen heel veel succes had in Groot-Brittannië - zoals Dit Was Het Nieuws bijna twintig jaar geleden werd gebaseerd op het Britse Have I Got News For You. ‘Grote ronde: Karin/Howard: zaadslaaf’ meldt het whiteboard. En iets lager: ‘Draai: Karin/Henry: alcohol toestaan 8 jaar’. Zomaar twee stellingen uit het programma: mannen zijn niets meer dan zaadslaven, alcohol drinken moet worden toegestaan vanaf 8 jaar.

Cabaretière Karin Bruers (landelijk niet heel bekend, in Brabant ronduit wereldberoemd) en comedian Howard Komproe moeten de eerste stelling verdedigen dan wel afwijzen. ‘Draai’ betekent dat comedian Henry van Loon en Bruers de stelling moeten verdedigen, tot presentator Boomsma op een belletje drukt: daarna moeten ze de stelling onmiddellijk aanvallen. Gaat het belletje opnieuw, dan moet hun betoog meteen weer omslaan in een pleidooi vóór de stelling. Dat draaien bleek bij de Britse serie een van de hoogtepunten van het programma, vooral wanneer het belletje zo snel ging dat de comedians verstrikt raakten in hun eigen tegenovergestelde pleidooien. Comedian Emilio Guzman vindt het geen sterke stelling om de eerste aflevering van een nieuw programma mee te beginnen, die over zaadslaven. ‘Ik zou dan meteen wegzappen. En echt niet omdat ik zo grachtengordel ben of zo.’ Henry van Loon: ‘Je wóónt in de grachtengordel!’

Volgende stelling: ‘Jort Kelder moet in zijn eigen achternaam blijven.’ Ronald moet de stelling verdedigen. ‘Klopt. Net als Teun van der Keuken. En Nelleke van der Krogt.’ Tino Stuij van de KRO twijfelt over die laatste grap. Hij wil er niet over uitweiden, maar de privéomstandigheden van Van der Krogt zijn niet van dien aard dat dit nou de meest chique opmerking is, en al helemaal niet de best getimede. Howard Komproe verdedigt de stelling dat Europa één land moet worden. Als hij na anderhalve minuut klaar is met zijn betoog, heeft niemand gelachen. Karin Bruers, die naast Howard zit, zegt: ‘Doe ‘m nog eens, maar dan mét grappen.’ De oorzaak is helder, zegt Stuij: ‘Die stelling deugt niet. Die moet veel scherper.’ Instemmend geknik.

Foto door Alexander Schippers

 

 

 

 

 

Lees deze week in de Nieuwe Revu het hele verhaal over Larie van Leon Verdonschot.

Geen tijd om het hele tijdschrift te lezen? Je kan het artikel ook los lezen:

 

 

 

 

Gerelateerd nieuws