Artikel

Fresku: Antillianen moeten eerlijk zijn over eigen rol in beeldvorming

De Antilliaanse muzikant wordt door pers, fans en collega-muzikanten bejubeld als rapper. Maar minstens zo bekend lijkt...

De Antilliaanse muzikant wordt door pers, fans en collega-muzikanten bejubeld als rapper. Maar minstens zo bekend lijkt Fresku (26) nu te worden door een van zijn typetjes: het ongeleid projectiel Gino Pietermaai, te zien op Veronica en in een Doritos-reclame. Fresku over 'gevoelige onderwerpen' bij Antillianen en de Gino-film die hij afhoudt.

‘We hebben gesprekken gehad met partijen die een film met hem willen maken. Maar in de voorstellen tot nu toe wordt hij dan een soort Ali G, een yo-yo-yo-neger die grappig doet.'

'Dat wil ik niet. Ik ben zelf ook zo veel meer dan alleen een neger. Ik wil dat Gino een straatrat blijft, iemand die een werkethiek probeert op te bouwen, maar steeds door de mand valt. Het moet herkenbaar blijven. Ik heb zelfspot, maar ben ook een trotse Antilliaan. Zodra de mensen over wie het gaat zich er niet meer in kunnen herkennen, is het geen zelfspot meer. Ik heb de film Alleen maar nette mensen gezien, maar ik ken serieus geen enkele vrouw die zich zo gedraagt. Dus ik vond hem ronduit beledigend voor zwarte vrouwen. Terwijl het boek echt tof is. Als ik met zo’n aanpak genoegen zou nemen, had Gino gisteren al een film gehad.’

Hoe reageren Antillianen op Gino?

‘Er zijn straatjongens die Gino supertof vinden, maar er zijn ook heel superbewuste jongens, van het kaliber ‘Ik heb een stichting’ en die vinden Gino niks. Maar ik vind die mensen ook niks. Als je vindt dat Gino oordelen bevestigt die gevoelig liggen, moet je je afvragen waarom ze gevoelig liggen. Als we niet meer eerlijk kunnen zijn over het beeld dat van onszelf bestaat en onze eigen rol daarin, houdt het op. Dat is voor mij de kern van wat ik doe: eerlijke verhalen vertellen.’

Lees het hele interview met Fresku in Nieuwe Revu 35, vanaf woensdag 28 augustus te koop.