Artikel

Marokkaanse meisjes lachen om de crisis

Op de redactie van Nieuwe Revu lezen we ook weleens de Hoda, ‘het eerste fashion & lifestyle magazine voor de Marokkaans...

Op de redactie van Nieuwe Revu lezen we ook weleens de Hoda, ‘het eerste fashion & lifestyle magazine voor de Marokkaans-Nederlandse vrouw’. En al zijn we groot fan van deze halal-Linda, we fronsten toch even de wenkbrauwen toen we op hun site lazen wat het welvaartsniveau van de Marokkaanse meiden is: ze zouden maar liefst tussen de 500 en 800 euro per maand uitgeven aan kleding en make-up. 'Dat blijkt uit onderzoek dat ik op internet vond,’ aldus hoofdredacteur Hoda Hamdaoui (38), die desgevraagd doorverwijst naar het marketingbureau Nijman+Van Haaster. Daar wordt verrast gereageerd op het zorgeloze uitgavenpatroon van de Marokkaanse jongedames in deze tijden van crisis. ‘Ten eerste: ik weet niet hoe die mevrouw aan onze onderzoeken komt, want de resultaten komen nooit online te staan,’ stelt Anet van Haaster onomwonden. ‘Ten tweede is 500 tot 800 euro echt onzin. Dat was een uiterste in het onderzoek. Het zit eerder tussen de 100 en 150 euro per maand.’ Een onverschrokken Hamdaoui laat weten dat haar uitspraak heus (heus!) niet is bedoeld om adverteerders te lokken. ‘Samen met mijn eigen ervaring, en die van meiden om mij heen, keek en kijk ik niet op van 500 euro. Daarom gebruik ik deze bedragen in gesprekken.' En omdat het ramadan is, zo stelt ze, mág ze niet eens liegen over zulke zaken. Ah, de religiekaart. Dan hebben wij niks gezegd.

Door Mark Schoones