Door: Leon Verdonschot
Columns
3

ZENDY VAN DER MEIJDE

De gasten bij Wie Doet De Afwas willen met hun kop op tv. Het maakt niet zoveel uit waarmee of waarin. Beste Andy van d...

De gasten bij Wie Doet De Afwas willen met hun kop op tv. Het maakt niet zoveel uit waarmee of waarin.

Beste Andy van der Meijde,

Afgelopen week was je met je vriendin Melisa te gast in het meest wonderlijke programma dat ik dit jaar op televisie heb gezien. Het trekt iedere dag een miljoen kijkers. Het programma heet: Wie Doet De Afwas. Met die titel is het volledige format onthuld. Een paar Onbekende Nederlanders (een snel slinkende bevolkingsgroep, die dapper vasthoudt aan hun anonimiteit) gaat eten bij een Bekende Nederlander. Ze weten niet alleen niet bij welke. Dat moeten ze raden. Raden ze het goed, dan doet de Bekende Nederlander de afwas. Raden ze het fout, dan de Onbekende Nederlander. Dit was het volledige programma. Ik stel me degene voor die na een avond stevig blowen en drinken op dit format is uitgekomen, er gierend van het lachen mee de boer op ging, om toen toen zijn verbijstering op het beste tijdstip op de grootste zender uit te komen. Het programma heeft ook een eigen hashtag: #wdda. Ik vroeg me af wat mensen die naar het programma kijken, dan in vredesnaam twitteren. Niks, zo bleek. Een miljoen mensen kijkt iedere dag naar een programma waar ze zich niet boos over maken, niet aan ergeren noch een ferme mening over hebben, toch de drie belangrijkste emoties op twitter. Zo niet bij #wdda. @Richardd1983 na afloop: ‘Zo dat was #wdda weer.’ Létterlijk breindode televisie: Wie Doet De Afwas is de Tellsell van 2015. Het verschil was: Tellsell werd vooral ’s nachts bekeken, door mensen die uit de kroeg of club kwamen rollen, en er een paar dagen later achter kwamen dat ze met hun dronken kop een Power Gym 500 of Sauna Pants hadden besteld. Het interessante van het programma is de keuze van de gasten. Om hier te gast te zijn, moet je zelf ook een keuze hebben gemaakt: de keuze dat je op z’n tijd met je kop op tv moet, en dat uiteindelijk niet zoveel uitmaakt waarmee of waarin. Jij, Andy, hebt een indrukwekkende loopbaan als profvoetballer achter de rug, maar inmiddels is in een programma als dit de introductie van jou en je vrouw: ‘Het bekendste realitykoppel van Nederland.’ Gezien het aantal keren dat ik zelf het afgelopen jaar de vraag heb gekregen ‘Hé, jij bent toch van tv? Die ex-voetballer, toch?’ kan ik die stelling zonder enige twijfel onderschrijven. Een jolige stem zegt ter introductie waar jij allemaal hebt gevoetbald, maar dat je vooral bekend bent vanwege je ‘escapades’ – gegege. En dat je vrouw in de Playboy heeft gestaan, en jij thuis meestal een beetje lui de op bank hangt. Het wonderlijke is: je hebt mensen bij wie je meteen vermoedt dat ze de tol van roem niet kunnen dragen – zo’n Ferry Doedens. En je hebt mensen als Andy van der Meijde, die zich met een soort relativerende rust (het woord ‘zen’ gaat wat ver, maar het lijkt er wel op) door dit soort publicitaire plichtplegingen en karikaturale karakterschetsen heenslaan, en er zelfs lol in lijken te hebben. Het duurde niet heel lang voor de onbekende Nederlanders raadden wie hun gastheer was. Ze herkenden hem aan de bank in de woonkamer. Waar hij altijd op lag. Met zijn afstandsbediening.

Leon Verdonschot

Columnist Leon Verdonschot is te volgen op Twitter

Gerelateerd nieuws