Dit gaven de partijen uit aan online advertenties tijdens de verkiezingscampagne

Tegenwoordig zou je denken dat het belangrijk is om de kiezer online te bereiken, maar is dat wel zo?

Omtzigt, Timmermans, Wilders

De Groene Amsterdammer kwam onlangs met de bedragen naar buiten die partijen uit hebben gegeven aan online advertenties op Meta en Google. Uit de cijfers is gebleken dat je als partij helemaal niet veel geld hoeft uit te geven aan het online zichtbaar zijn voor de kiezer. Dat heeft in ieder geval PvdA/GL ondervonden...

Links smijt met geld

De partij van Timmermans gaf namelijk een behoorlijk bedrag uit aan online advertenties. Volgens De Groene Amsterdammer gaat het om zo'n € 668.076. De partij steekt er dan ook met kop en schouders bovenuit.

Na PvdA/GL gaf de partij van Rob Jetten het hoogste bedrag uit aan online advertenties op Meta en Google. Echter is dit wel al de helft minder dan de partij van Timmermans. D66 gaf € 320.196 uit. En dan te bedenken dat de twee partijen op dit moment niet eens in de coalitie lijken te komen.

Rechts zuiniger

Geert Wilders werd met zijn Partij voor de Vrijheid de grote winnaar van de Tweede Kamerverkiezingen en dat terwijl hij slechts € 4.500 uitgaf aan online advertenties. Dat moet éxtra zeer doen bij de partij van Timmermans.

Wat betreft online advertenties mogen we iemand anders als grote winnaar zien, namelijk Pieter Omtzigt. Nieuw Sociaal Contract heeft welgeteld € 0 uitgegeven aan Meta en Google. Toch heeft de nieuwe partij van Omtzigt een enorme winst behaald met 20 zetels.

Politiek
  • De Groene Amsterdammer
  • NL Beeld / Regiofotografie